Monday, February 14, 2005

Sielujen ohjausta

1. "Koska en voi tehdä näin, teen sen kuitenkin."

2. Seuraavassa vaiheessa teoriaa aletaan "maalata".

3. Viitteen ja sanan äänneasun tai typografisen muodon suhde on sopimus.

4. Riisipa. Si, Ripai. Siirapi. Iisi Rap. Pariisi.

5. Luonto on kartta kohti sanaa.

6. Piirrä Pariisin kartta ulkomuistista. Niin kuin sen muistat. Ja uudestaan ja uudestaan.

7. Seutukuvaus: Pariisissa kulkemista vihjeiden perusteella.

8. Entä jos modernit olivat väärässä? Mitä maalaus voisi olla.

9. Tässä on hyväksyttävä epälineaari käsitys runon jaksoista.

10. Taustalla säestää moninaisuuden sietokyky.

11. Kuva on aina aukko aukossa.

12. Vihje vie sivupoluille.

13. Kuva ei siis ole maalaus vaan maalauksessa oleva aukko tai muurin kuva.

14. Neitseellisen välimerkin töksähtävä alahuomio asettaa (paino)pisteen öljyvärin muuraamalle sarjallisuudelle.

15. Suuren pilkun synnitön sikiäminen.

16. Etsivä ajatus pääsee pintaan ja työskentelee siinä kysellen.

17. Ei ole mieltä siinä, että "poraudutaan syvälle".

18. Iskulauseet nostavat silloin kun pitäisi laskea.

19. Ne eivät selitä tekemistä.

20. Joskus "kuva" näkyy öljyvärikirjoituksen lomasta.

21. Kuva viittaa kuvan ulkopuoliseen todellisuuteen, johon lukeutuvat myös muut kuvat, omat ja vieraat, johon liittyy ennen kaikkea sisäistetty ja mukana kulkeva kuvamaailma.

22. "Entäs tällainen tunne ja tällainen vaikutus."

23. Myöhemmin öljy tuli peittämään sanan.

24. Tässä työssä Sana hetkeksi korvaa perspektiivin.

25. Myös kuvan laidoilla olevat kaarisulut vedetään yli.

26. Syvyyden kato kompensoidaan kirjoitetuilla sanoilla, jotka nekin ylipyyhitään mustalla vahavärillä.

27. Kehikko on käännettävissä pinnaksi, gridiksi, verkkorakenteeksi, jolloin se tarjoaa mahdollisuuden koneelliseen toistoon.

28. Kehikko, pergola, aukkoinen väliaine, jonka suojissa olemme ja josta arvioimme maailmaa, saattaa rakentua jopa kirjaimista.

29. Profiilista katsottaessa pintaan tulee vaiheittain lisää korkeuskäyriä.

30. Ilmaisu käy koko ajan paksummaksi.

31. Kuten kaikki jäljet.

32. Pikkujättiläisen sivut.

33. Ajattelua silkkihansikkailla, piirtämistä vasaralla, maalaamista sormin, ja lopulta rappaamista käsin.

34. Öljyväri antaa enemmän värejä ja mahdollisuuden harhailla ja empiä.

35. Maalaaminen on unohtamista.

36. Aukko on täytettävä maalauksen massalla.

37. Lisäämistä on myös pois pyyhkiminen.

38. Piirtäminen ei pelkästään ole lisäämistä, vaan taukoja.

39. "Maalasin uuden kerroksen, kun pyyhin pois."

40. Täydellisen kieltämisen kynä.

41. "Historia on olemassa ja olen täällä."

42. Puhuessaan tekijä kirjoittaa.

43. Piirtäminen on kirjoitusta, mutta mitä on maalaus.

44. Talon sisus on täynnä kirjoitusta.

45. Talon nimi on piirtäminen.

46. Olen jo kauan sitten muuttanut jatkuvan muutoksen taloon.